Hvad er sund mad?

De fleste ved vi gerne skal spise sundt og varieret, men hvad er sund mad lige præcis? Er det økologiske produkter, mad uden fedt og sukker? Hvad dækker begreber faktisk over, og hvilke typer af mad er sundt at spise og hvilke skal man holde sig fra? Vi prøver her i denne artikel at se lidt nærmere på disse ting.

Overvej de økologiske varianter

Du kender sikkert udtrykket, “man får hvad man betaler for”, og dette gælder bestemt også når vi taler madvarer.
Hver dag får mange af os en mindre mængde giftstoffer ind i kroppen, fra de grønsager og frugt vi spiser. Også selv om vi vasker der er der stadig et lille indhold af de sprøjtegifte der er blevet brugt. Et eksempel på hvor slet det faktisk er, var her sidste uge da min søster pillede en mandarin og spiste. Blot det at fingrene havde pillet skrællen, og så efterfølgende rørt ved selve frugtkødet, var nok til at hun fik udslæt i hele hoved cirka 10 minutter efter den var spist.
Mange af disse giftstoffer ophobes i kroppen over tid, og kan på et eller anden tidspunkt opnå en mængde hvor det begynder at have en skadelig effekt på din sundhed.
Hvad så med økologisk kød spørger du måske. Hvis vi snakker svinekød, så bliver en stor del af de danske svin fodret med billig kost, som ikke er velegnet til svin. Dette gør at rigtig mange grise har konisk mavesår og derfor behøver antibiotika. Dette blandet derfor ofte blot i foderet, for at reducere problemerne generelt. Dette giver allerede problemer som multiresistente bakterier osv.

Vil man undgå rester fra sprøjtegifte og medicin rester, så bør man holde sig til de økologiske produkter. Så er man samtidig også med til at gøre sit for miljøet og dyrevelfærden.

Hvad er sund kost? og hvad skal man spise for at blive sund?

Sukker og fedt

Det er ikke uden grund at man kalder almindeligt hvid sukker for tomme kalorier. For det er faktisk et temmelig skidt produkt, som vi desværre har for vane at bruge alt for meget af. Raffineret sukker, har en ret høj GI, hvilket er med til at få dit blodsukker til at stige kraftigt i løbet af kort tid. Dette medfører en stor udskillelse af hormonet insulin. Insulin er et af kroppens mest betydningsfulde hormoner, er opbygget af 51 aminosyrer, og regulere en lang række funktioner i kroppen. Insulin påvirker bl.a. lever-, fedt- og muskelcellers stofskifte. Samt deres evne til at optage energigivende substanser som sukker, fedt og aminosyrer. For vi for store mængder af insulin i blodet, for ofte, så kan det føre til insulin resistans, er af de først trin på vejen til type 2 sukkersyge.

Derfor bør man begrænse indtagelsen af sukker, for netop at undgå disse stigninger i ens blodsukker.

Hvis vi ser på fedt, så indeholder det 9 kcal/gram, hvor imod kulhydrater og protein kun indeholder 4 kcal/gram. Det betyder at fedt feder over dobbelt så meget som andre typer af næringsstoffer. Der findes forskellige typer af fedt, hvor nogle er bedre end andre. Det vil vi komme nærmere ind på i en efterfølgende artikel.
Men generelt bør man holde sig til de sunde fedttyper som GLA, EPA og omage 3, og skære ned på margarinen og smørret.
Er man ude efter et vægttab, så er sukker og fedt et par områder hvor man hurtigt og nemt kan spare nogle daglige kalorier med.

Læs også: Tab dig med den rigtige kost.

Vitaminer og Mineraler

Kroppen har brug for visse mineraler og vitaminer for at fungere. Langt størstedelen af disse får vi igennem vores kost. Især frugt og grønt, indeholder en stor del vitaminer og mineraler. Derfor er det vigtigt at en stor del af den mad vi spiser, kommer fra frugt og grønt. Desværre har mange frugte et højt indhold af frugtsukker, hvilket ikke er helt optimalt. Derfor bør vi spise en del grønt, gerne flere gange om dagen.