Et æble om dagen

Man siger at et æble om dagen holder doktoren væk. Men er det noget om snakken, og er et æble nok til at dække vores behov for frugt og grønt? Det er heller ikke lige meget hvordan du spiser dit æble. F.eks. sidder en lang række af dets næringsstoffer omkring skrællen, så jo mindre æblet forarbejdes, jo flere næringsstoffer er der i frugten.
Æbler er også fulde af kostfiber, som kan være med til at give en sund tarmflora. Derudover indeholder frugten en del vitaminer og mineraler, som eksempelvis vitaminerne C, E, K, B1, B2 og B6, mineralerne kalium, zink og jod. Når du spiser et æble, så påvirkes blodsukkeret ikke ret meget. Derfor er det er gavnligt for både diabetikere og mennesker, der forsøger at opnå vægttab.

Læs mere: Sådan spiser du sundt og varieret mad.

Alt dette er med til at rigtig mange mener at æbler er en af de sundeste typer af frugt vi kan spise. Desværre indeholder et æble langt fra den mængde vitaminer og mineraler som vi har behov for. Derfor er det ikke blot blot at spise et æble, og så regne med at man spiser sundt. Sund mad kræver en god og varieret sammensætning, men et æble om dagen, er bestemt bedre end slet ikke at spise nogen former for frugt eller grønt.

En sund og grøn frugt, så du bør spise et par stykker af om dagen - hvis du vil spise sundt.