Magnesium tilskud – er det spild af penge?

Man læser ofte at en stor del af den kosttilskud vi indtager her i Danmark rent faktisk er spild af penge. Men gælder dette også for det populære magnesium tilskud? Magnesium som kosttilskud er efterhånden gået hen og blevet et af de mest benyttede typer af kosttilskud i landet, og endda uden at de positive virkninger ved at indtage det er specielt veldokumenteret.
Men virker det for nogle eller vil det blot være spild af penge at købe dette kosttilskud? Lad os se på par af de ting som det eftersigende skulle være virksomt mod.

Kroppens basale funktioner

Magnesium benyttes i flere af kroppens vigtige daglige funktioner. F.eks. til dannelse eller aktivering af vigtige enzymer, signaler i nervebanerne, blodtrykket, blodsukkeret og meget mere. Ting som er nødvendige for at vi kan eksistere. For vi ikke nok magnesium ind til at klare disse opgaver, så begynder vi at se forskellige symptomer på magnesiummangel. Alt lige fra muskel ticks, træthed og udmattelse, svage knogler og tænder, vægttab eller tage kraftigt på i vægt.
Heldigvis skal der ikke meget til for at dække disse behov, og langt største delen af os, for fint dække de basale behov igennem vores kost. Faktisk skal du som gennemsnitlig danske blot indtage omkring 350mg mg om dagen for at være dækket ind. Indtager du mere opbevares det i en hvis grad i kroppen, og bruges i de dage hvor du så ikke får dækket de 350mg. Hvis du spiser nogenlunde varieret, er chancerne for at du får dækket dit magnesium behov via kosten ret stor.

Magnesium mod slidgigt

Ved at indtage større mængder magnesium (op imod 2000mg om dagen), har undersøgelser vist at det har en hvis vis anti-inflammatorisk effekt. Det vil sige at det er i stand til at fjerne noget af den betændelse som evt. findes i kroppen. Høre man til de mange danskere som døjer med slidgigt, døjer man ofte med smerter som skyldes betændelse i de led som er påvirket af sygdommen. Der er endnu ikke nogen kur mod slidgigt. Men da magnesium jo har denne anti-inflammatoriske effekt (lige som omega-3 ser ud til at have), så er teorien at ved at benytte magnesium som tilskud, vil man være i stand til at fjerne en del af disse betændelse smerter. Der er også rigtig mange gigtpatienter, som efter at have brugt magnesiumtilskud i en periode har haft betydelig færre gener pga. deres gigt.
Dog har de få undersøgelser som der har været på dette området, været meget svingene, hvor nogle har bevist positiv virkninger, mens andre slet ingen virkning har kunne påvises.

Helse og sund livsstil med magnesium og magnesiumcitrat

Magnesium som afføringsmiddel

Flere benytter også større mængder magnesium som afføringsmiddel. Dette giver god mening da mineralet jo binder væske til sig, og dermed til ens afføring, så denne bliver blødere og nemmere kan passere tarmsystemet. Ønsker man at købe mg som afføringsmiddel, fås det under mærker som eksempelvis Magnesia.

Magnesium for mere energi i hverdagen

Døjer man meget med træthed, så kan det skyldes man ikke helt får dækket sit magnesiumbehov. Her vil et dagligt kosttilskud af magnesiumcitrat eller +300 evt. kunne hjælpe med de problemer. Dog ser det ikke ud til at et større indtag end de anbefalede 3-400mg har nogen ekstra effekt på hvor træt man er. For man ikke dækket sit behov ordentligt, så vil et dagligt mg tilskud bestemt kunne hjælpe på at give mere energi. Dog er det relativt nemt at få dækket sit behov via kosten, uden at skulle indtage det som kosttilskud også.

Kosttilskud med magnesium kan købes som f.eks. magnesiumcitrat eller magnesium +300, som er nogle af de mest populære mg tilskud på marked i dag. Grunden til dette, er at rent magnesium ikke optages i kroppen helt så nemt, som disse kombi produkter.