Magnesium i mad

Der er stadig mange som mener at det altid er bedre at få sine vitaminer og mineraler fra maden, frem for i form af kosttilskud. Dette gælder især også magnesium, et grundstof som ofte kan være vanskelig for kroppen at absorbere. Netop af den grund ser vi også at mange af de forskellige typer af magnesium tilskud, som magnesiumcitrat og +300, er kombinations produkter hvor mg, er blandet med andre ting for at lette optagelsen. Men hvilke fødevare skal vi spise hvis vi ønsker at indtage det naturligt. Lad os se lidt nærmere på magnesium i mad.

Læs også: De 10 bedste kilder til magnesium

Hvorfor er magnesium så vigtigt for os?

Flere af de kritiske funktioner i kroppen kræver magnesium for at kunne fungere optimalt. Det er f.eks. funktioner så som:

  • Proteinsynteser
  • Nervebaners funktion
  • Regulering af stofskifte og energi
  • Regulering af blodsukkeret
  • Regulering af blodtrykket
  • Nerve signaler
  • Produktion af visse antioxidanter

Uden mg, ville en stor del af disse funktioner ikke kunne fungere, vil fører til flere af de bivirkninger som vi ofte ser i forbindelse med magnesiummangel.

For at få dækket sit daglig mg behov, skal du indtage omkring 350mg magnesium. Derudover forbruger du omkring 10-20mg i timen under hård træning. Så dyrker man meget sport, kan det nogle gange være svært at få dækket sit daglig behov uden kunstig tilskud.

Heldigvis er det ikke så svært at få dækket sit magnesium behov naturligt. Hvis man vel og mærke overvejer lidt hvad man spiser, da det findes i flere af de almindelige madvarer i det danske køkken. Lad os kigge lidt på nogle af de produkter som har et højt mg indhold.

Læs også: Hvorfor et mg tilskud kan være en god ide

Magnesium i vores mad

Mandler

Mandler en god kilde til naturlig magnesium

En rigtig god kilde til magnesium og flere sunde essentielle fedtsyrer er mandler. En portion på 100 g mandler giver dig nemlig omkring 260 mg magnesium. Hvilket jo næsten svarer til – hvad en gennemsnitlig person skal bruge i løbet af dagen. Er man ikke så meget til mandler, er der heldigvis andre fødevarer som også har et fint indhold af dette mineral. Dog kan en håndfuld mandler, være en rigtig nem og velsmagende måde, lige at få dækket en del af sit behov på. En lille portion på blot 50 gram, vil for mange være mere end rigeligt til at supplere sin normalle mad med.

Havregryn

Havregryn er en anden rigtig god kilde til et naturligt mg tilskud

Et af de mest almindelige morgenmads produkter her i Danmark har faktisk også et ret højt naturligt mg indhold – nemlig Havregryn! En lille portion havregryn på omkring 100 gram giver dig nemlig hele 200 mg mg, hvilket dækker størstedelen af den mængde du har behov for om dagen. Så nu har du atter en god grund til at spise din elskede portion havregryn om morgenen. Undlad dog at putte sukker på, som en del desværre har for vane at gøre. Men nu har du i hvert fald endnu en grund til ikke at droppe din havregryn.

Spinat

Spinat en sund og velsmagende grønsag som er perfekt til at opnå større sundhed og helse

Som tidligere nævnt, så er spinat også en rigtig god kilde til Magnesium. Derudover indeholder spinat masser af gode vitaminer og en stor mængde Kalium. Spinat er rigtig sund mad, som vi faktisk burde spise noget mere af her i Danmark. Desværre er der stadig en del, som ikke er helt tosset med smagen af spinat. Men prøv med lidt forskellige retter, for ofte skal der ikke meget til for at overdøve smagen af spinat.
Husk dog på at for hver portion a 100 gram du indtager, så får du dækket 80mg af dit magnesium behov. Så overveje om du ikke kan bruge spinat en smule mere i din madlavning.

Rugbrød

Rygbrød med fuldkorn indeholder også dette vigtige mineral.

Er du mere til en rugbrødsmad om morgenen, så gør det bestemt heller ikke noget. En skive Fuldkornsrugbrød på omkring 100 gram, giver dig nemlig 46 mg magnesium. Så med 2 skiver fuldkornsrugbrød til din morgenmad, så har du indtaget cirka 100 mg af minerallet. Det er en god start på dagen, men det betyder så også at du skal indtage nogle fødevarer senere på dagen som også indeholder mg. Du kan evt. kombinerer din rugbrødsmad med alternativet herunder, for at få endnu mere mg ind via din morgenmad.

Nutella

Nutella - den ikke helt så sunde kilde til magnesium

Er man ikke så meget til sund og nærende mad, så er det alligevel muligt at få dækket sit daglig tilskud af mg. En god portion størrelse på 100g giver dig nemlig hele 131 mg magnesium! Så det er faktisk muligt at få dækket hele sit daglig mg behov via Nutella. Så får at dække hele dit behov via Nutella skal du “blot” spise 268 gram. Dette svarer til omkring 1.500 kcal, som er omkring halvdelen af den mængde energi du har brug for i løbet af en dag. Så Nutella er måske ikke lige den mest effektive kilde til at få dækket sit magnesium behov.

Læs også: Hvad er magnesium +300?

Som du kan se, så er det faktisk ikke så svært at få dækket sit daglig behov for magnesium via mad. Du skal blot tænke en smule over hvad du spiser, og så burde det slet ikke være noget problem at få nok af dette mineral hver dag.