Kosttilskud er som ordet antyder, et tilskud til din daglig kost. De fleste typer af kosttilskud kan fås som piller, kapsler, pulver eller mikstur.
Kost tilskud kommer i mange forskellige typer, alt lige fra vores elskede vitaminpiller, som vi ofte tror dækker vores daglige behov af mineraler og vitaminer, til bestemte plante eller dyr udtræk (fiskeolie eller ginseng kapsler).
Andre eksempler på kosttilskud vi ofte bruger er Chiafrø, som efter sigende skulle indeholde en lang række gavnlige stoffer, og magnesium som påvirker vores stofskifte og sammenspillet mellem kroppens enzymer.

Hvorfor bruger vi kosttilskud?

Det er mange grund til at vi benytter os af disse tilskuds produkter. Nogle spiser dem fordi de tror de ikke kan få nok mineraler eller vitaminer ved almindelig kost, andre fordi de regner med at opnå en forøget effekt af deres træning. En stor del af det frugt og grønt vi spiser er så behandlet, når det kommer på bordet, at en stor del af de vitaminer som fantes der i er væk. Derfor kan det være meget fristende lige at spise en lille pile, som skriver “dækker 100% af daglig anbefalet behov”.

Det det nødvendigt med et kosttilskud?

Har man styr på hvad man spiser, og spiser man generelt sundt og varierende, så er det meget få som faktisk har brug for et kosttilskud. De fleste undersøgelser viser også, at vi her i Danmark, i langt de fleste tilfælde får dækkes vores behov for mineraler og vitaminer igennem vores kost. Det samme gælder for proteiner, kulhydrater og fedtsyrer. Dog kan nogle af os godt være i underskud af f.eks. omega 3, da vores forbrug af fisk er faldet markant over de sidste 20-30 år.

Få den rigtige type af kosttilskud til din dagligdag og til din træning

Hvem har brug for tilskud til kosten?

Er man professionel bodybuilder, så kan det nogle gange godt være besværligt at få nok protein og kulhydrater igennem kosten. Her kan et kosttilskud som proteinpulver eller weightgainers være et udmærket supplement til den almindelige kost. Andre typer af kosttilskud som f.eks. Kreatin, har også vist sig at have en mindre positiv effekt på ens træning, så dyrker man sport på højt plan, kunne det være en mulighed. Men lad os se lidt nærmere på hvem som også kunne have behov for et kosttilskud.

  • Kvinder med kraftig menstruationer, kan til tider have brug for et ekstra tilskud af jern, da det ofte er meget små mængder vi indtager naturligt igennem kosten.
  • Gravide kvinder, har til tider godt af et tilskud af jern og D vitaminer.
  • Folk som sjældent er ude i solen, kan risikere at komme i D-vitamin mangel.
  • Børn og ældre som ikke drikker mælk, kan have brug for et dagligt calcium tilskud.

Udover disse få eksempler, er der selvfølgelig en lang række andre scenarier, hvor det vil give god mening at bruge et kosttilskud. Men er man generelt sund og rask, så er det de færreste som faktisk har brug for tilskud til kosten.

Hvad siger loven?

De fleste typer af kost tilskud falder ind under fødevarer, og dermed fødevareloven. Her i findes et specielt sæt regler for netop kosttilskud, hvor der bl.a. er nogle maksimumsgrænser for, hvor meget vitamin og mineral, der må være i et produkt. Dette giver dig som forbruger en hvis sikkerhed, når du køber kosttilskud her i Danmark. Køber du det i udlandet er det ikke sikkert de har samme restriktioner, og du risikere dermed at få nogle mængder, som på sigt kan være direkte skadelige for dig.